Sådan bruger du Winget

Kan du ikke logge ind med arbejde/skolekonto i Microsoftstore ?

Hjælp Microsoft store virker ikke i windows 11

Der er en forklaring: Microsoft store undgår for erhvervskunder. På den måde undgår man også at der bliver installeret overflødige apps i Windows 11. Windows egen package manager hedder winget. Programmet følger med Windows11

Åben Powershell

Kører du windows 10 skal du installere denne app først

skriv ‘winget’

her er 3 vigtige kommandoer

winget search
winget install
winget install --id

Det skal gøres opmærksom på at man ikke kan installerer store apps uden man er logget in i Microsoft store. Programmet skal være tilgængeligt som Kilde:winget hvis man vil installere unden login oplysninger.

For at installere office365 skal man blot skrive

winget install --id microsoft.office

https://winget.run/ kan du få en oversigt de programmer man kan installere.

Opdater alle apps på din computer med nedenstående kommando. Virker også på en opdateret windows10

winget upgrade --all

Vil du installere flere programmer på engang. ? Ingen problem man kan let fyre flere linjer af i PowerShell. Benyt eventuelt PowerShell ISE

winget install --id Mozilla.Firefox
winget install --id google.chrome

#kunde pc opsætning
winget install -e --id microsoft.office
winget install -e --id mcmilk.7zip-zstd
winget install -e --id Google.Chrome
winget install -e --id Adobe.AdobeAcrobatReaderDC
winget install -e --id Microsoft.office
winget install -e --id WinDirStat.WinDirStat

#Tilvalg - Kunde pc opsætning
winget install -e --id Famatech.AdvancedIPScanner
winget install -e --id RoyalApps.RoyalTS
winget install -e --id Lenovo.SystemUpdate
winget install -e --id Notepad++.Notepad++
winget install -e --id WinMerge.WinMerge
winget install -e --id TeamViewer.TeamViewerHost
winget install -e --id IrfanSkiljan.IrfanView
winget install -e --id Synology.ActiveBackupForBusinessAgent

# uninstall overflødelige programmer
winget uninstall --id Microsoft.BingNews_8wekyb3d8bbwe

Forbind til fjernskrivebord til en computer som er medlem af Azure AD fra en computer som ikke er medlem af Azure AD.

Som standard kan dette ikke lade sig gøre

Start med at aktivere fjernskrivebord

Aktiver fjernskrivebord

klik på avancerede indstillinger

Slå nla fra

Tilføj disse 2 linier i din rdp fil

authentication level:i:2
enablecredsspsupport:i:0

Du kan nu koble på med din Azure AD konto

Er jeg medlem af et domæne?

Tjek om du er medlem af et Azure ad domæne skal du skrive

Kommandeprompt

dsregcmd /status

AzureAdJoined: YES

EnterpriseJoined: NO

DomainJoined: NO

Selv om der står AzureAdJoined behøver maskine ikke at være medlem at et domæne.

Gå ned under Diagnostic Data og check om der står azure under “executing Account Name”

+———————————————————————-+
| Diagnostic Data |
+———————————————————————-+

    AadRecoveryEnabled : NO
Executing Account Name : AzureAD\Test, test@uni-it.dk
           KeySignTest : PASSED

    DisplayNameUpdated : Managed by MDM
      OsVersionUpdated : Managed by MDM
       HostNameUpdated : YES

  Last HostName Update : NONE

Under indstillinger skal der være en kuffert for at være korrekt medlem af Azure AD

Vmware vil ikke starte op efter recover fra Backup

Den vil kun boote på netkort

Backup var indlæst uden fejl

Der var ingen fejl i vmware log

Ændring i boot rækkefølge ændrede ikke noget

Vmware på den server man lavede restore til har samme version 6.7

Løsningen

Opret en ny virtuelmaskine uden harddisk. husk at rette ram og cpu til

klik på “add hard disk” og “exsisting hard disk” klik save

prøv nu at start maskine op. Nu skulle den gerne boote

Der kan være nogle ting i *.vmx filen som ikke er kompatibel med den nye server

Synology Kan ikke forbinde til share efter opdatering til dsm 7.0

Du kan ikke forbinde til et share på din Synology efter opdatering til DSM 7.0

Det er typisk gamle netvæks enheder som CNC maskine,server 2003 maskiner Der ikke kan forbinde.

Løsningen er følgende:

Gå i File Services / SMB /Avancerede indstillinger

Step 2

Enable NTLMv1 authentication