EA 211 nye tsi motorer (Fuel Stratified Injection)
Lille sjov video om tsi
http://youtu.be/Lh95RmKCfhU
Disse nye motorer ligger kun i den nye skoda octavia. 2013
Fordele ved den nye EA211 motor:
- Reduceret vægt. (22 kg lettere i forhold til EA111 1.4 TSi)
- Kører med bæltetræk til knast akslerne. (Skal aldrig skiftes siger VW)
- Kortere opvarmningstid for moteren.
- Reduceret brændstof forbrug.
- Hurtigere varme i kabinen.
- 16 ventileret topstykke i 1.2 tsi før 8 ventiler. (EA111)
- Monteringsbeslag passer sammen med VW’s andre motorer.
- Mulighed for cylinder deaktivere på 1.4 tsi.
- Udstødningsmanifold er indbygget i topstykket og vandkølet.
- Katalysator sidder tæt på manifold og opnår hurtige driftstemperatur
- 2 stk. knastakslet mod før 1 stk (1.2 TSI)
- Mulighed for cylinder deaktivering (ACT)på 1.4 tsi på VW og Audi. Denne funktion tilbydes ikke på Skoda endnu.
Bonus info:
- Indsugningen sidder nu på forsiden af motoren.
- Udstødning vender bagud.
- Motoren vender 12 grader forover.
- Opdelt kølesystem.
- Ved høj belastning bliver udstødningen nedkølet af kølevandet med lavere benzinforbrug til følge
- 1.4 TSI og 1.2 TSI indeholder ikke Audi valvelift system. det er kun 1.8 tsi og 2.0 tsi der har denne funktion.
![](https://harddrive.dk/wp-content/uploads/2013/12/EA211_1.jpg)
Skoda Octavia II
Bemærk at selv om man har en 1.4 tsi er det ikke nødvendivis en EA211 men en EA111
Note: Alle motorer af modellen EA211 VW, Skoda og Audi er lavet hos Skoda
![](https://harddrive.dk/wp-content/uploads/2013/12/plataforma-mqb-vw-5.jpg)
Boring og slaglængde.
1.2 tsi
Boring: 71 mm
Slaglængde: 75.6 mm
1.4 tsi
Boring 75,5 mm
Slaglængde: 75,6 mm
1.0 mpi
Boring 74.5 mm
Slaglængde 76.4mm