Tur med Royal Carribian i middelhavet

Programmet:

Dag 1 Malaga, Spain

Dag 2 Valencia, Spain
Dag 3 Cruising
Dag 4 Civitavecchia (Rome), Italy
Dag 5 Livorno (Florence/Pisa), Italy
Dag 6 Ajaccio, Corsica
Dag 7 Cruising
Dag 8 Malaga, Spain

Fredag :
Tidligt op for at komme med fly til CPH. Det regnede, men da vi kom til Malaga Kl. 13.15 var der 28 grader. Lufthavnen var større end jeg regnede med.  Vi fandt hurtigt en lufthavnsbus Direkte til Malaga centrum. Hotellet Monte Malaga viste sig at være lækkert og med kort afstand til centrum. Vores Bell Boy var lige kommet hjem fra ferie i Danmark.hvilket han virkeligt godt om , han gav os nogle fif til steder vi burde se på vores spadserer tur senere. Godt når men kun har 1 dag.
Vi besøgte en spændende bar hvor der langs hele den ene væg var placeret store vin Tønder. Med lokal vin. Det var som om man var trådt 30 år tilbage i tiden. Der var ingen stole. Folk drak og snakkede og gik hurtigt igen. Beløbet man skulle betale blev skrevet med kridt på skranken, og visket ud når man havde betalt. Vinen var god, sød og smagte nærmest af portvin.  Klokken var 15 og byen var ikke helt vågnet. Vi spaserede op af en flot gågade men næsten ingen mennesker, Men klokken 20 hvor vi gik ud for at spise var stemningen vendt, der summede af liv, gadelysene var tændt og byen tog sig meget flottere ud. Aftensmaden blev en lækker gang paella. Man er vel i Spanien.
Lørdag:
Tur med hestevogn rundt i byen, en god og behagelig måde at lade sig tranportere sig på. Kusken sagde ikke meget og tak for det , for jeg forstårr ikke meget det spanske og de for står ikke engelsk.
Bording på “Adventure of the sea” gik problemfrit, først indtjekning af bagage, dernæst indtjekning i en flot ny terminalbygning. Ingen ventetid overhovedet. Godt gået Royal Carribian.
Ned og se vores kabine der overraskede med praktisk og flot indrettet. Sultne gik vi op i  Windjammer Cafe for at få frokost, sikke en kø, der var nok 1500 andre der havde fået samme ide. Vi kom hurtigt til og sikke et udvalg af retter, jeg valgte en stor ”tag selv salat” der er jo rig mulighed for at prøve nogle af de andre retter de andre dage.
Mad: morgen, middag og aftensmad er inkluderet incl. vand, saft og kaffe, te. Som altid når det er amerikansk kan der foretages tilkøb i form af en sodavands pakke til 250, for en uge alibitum.
Der er en kæmpe sal “The Lyrics” på båden på størrelse med Europa hallen med fed underholdning hver aften. 1 dag var det en jonglør/tryllekunstner.
Søndag:
Spinning kl. 09:00 med efterfølgende sauna, det var som der var et hel fitnessdk med om bord. Over middag tjekkede vi ud af skibet, for at komme på en guidet cykeltur i Valencia. Cyklerne var tydeligt slidte og så efter dansk målestok hærgede ud. Vi var heldige vi var kun 5 så turen blev lidt mere privat. Vi cyklen i en flod der var blevet ledet uden om byen, som nu var byens eneste grønne område flot sted. Vi cyklede på fortov igennem markeder . Ja det var aldrig gået i Danmark.
Hjemme kl. 16 og det var tid til en snack (der er jo mulighed for mad døgnet rundt). Og en tur i poolen.
Underholdning: Elton John show , der sluttede af  med at vi dansede på scenen.
Mandag
Yoga og spinning fra morgenstunden . Elsebet fik en manicure i spa afdelingen.  Da vi var på havet hele dagen gik tiden med pool, solbadning minigolf og et foredrag omkring sundhed / detox . Hvilket kort gik ud på: indånd noget ren luft. Drik rent vand. Spis mad uden tilsætningsstoffer og konserveringsmidler og pas på med for meget medicin. På den måde sikre, man sig at ens lever ikke kommer på overarbejde, hvilket kan være meget usundt.
Til aften fil vi and med rødkål smagte fantastisk og mindede os om julen. Båden har et surverænt køkken.  Det er ala arte hver aften og menuen skifter fra gang til gang . Vi har to tjenere tilknyttet til vores bord. Og det giver en fantastisk service. Har aldrig prøvet noget lignende. Stofserviet bliver lagt ud på vores beklæder. Stol bliver skubbet ind når vi går til bords. Vi mangler aldrig vand vin eller brød.
Jeg fik taget et billede sammen med den Norske kaptajn. Til velkommen om bord reception med et gratis glas champagne.
Underholdning: stort danse show.
Italiens største passager by Civitavecchia “indgangen til Rom” er sted vi ligger i havn. Vi tog skibets shuttle  bus ind til byen for at shoppe.  så et marked med grøntsager, tomater vi aldrig har set før. Og fik købt et par gaver.
Tirsdag turen går til Tarquinia en gammel by med masser af tårne brugt i middelalderen som forsvarsværk. Flot by fordi den er så ægte gammel, grim fordi mange ting ikke er vedligeholdt, facader der afskaldede, ukrudt, manglende maling af træværk.  Men det havde trods alt sin charme. I Danmark snakkes der hvis naboen glemmer at klippe sin græsplæne.
Spa, massage og Cruise hører sammen vi fik en en top til toe behandling. Lækkert men dyrt 110 dollers
Underholdning: ICE show.
Fakta om Adventures of the sea
Bygget:2001
Pizza stykker: 18.000

Da vi var med var der 3607 med
Onsdag:
Fra havebyen Livorno gik Turen til Firenze og pisa. Vi fik en guidet tur rundt med audio guides men sende kvaliteten var for dårlig. Der opstod hakker og støj der gjorde oplevelsen belastende når man samtidig får en masse historik information præsenteret.  Men ellers var det en flot by især den berømte bro.
For at nå til det berømte skæve tårn “nu uden stålvejer” gjorde vi stop på en stor parkeringsplads. For derefter at vandre igennem et boligkvarter fyldt med boder og små shops fyldt med tingel og tangel, alligevel fik jeg købt en pizza hat og elsebet en ny lædertaske. Katedralen var mægtig flot.
Hjemme på skibet tog vi løbetøjet på for at få lidt appetit til de 3 retter der venter os i vivaldi.
Torsdag
Adacajio korsika. Skibet ligger til lige i cnetrum ikke en kedelig industrihavn som nogle af de andre steder. Jeg tog på kajaktur sammen med 4 andre fra South dakota. Vandet var klart og vandet varmt. Lækkert!  Det var 2 personers kajakker og jeg skulle sejle med vores kvindelige guide . Det gik rigtigt godt  vi fungere godt sammen og jeg kunne får svar på alle de spørgsmål jeg kom på. Undervejs tilbage gjorde vi holdt på en strand for at få en dukkert. Rigtigt forfriskende. På vej tilbage kom vi til at sejle lige op og ned af “aventura of the seas” der var den fed fornemmelse. Senere blev det til en gåtur i byen. Det var rigtigt varmt 32 grader så det var faktisk dejligt at komme tilbage på skibet . Til en orginal  burger på “Johnny rocket” og lidt mere sval luft.
Underholdning:
4 sorte der sang gamle motown numre.
De kunne virkelig synge igennem.
Fredag:
Cruising startede med spinning. Mens elsebet tog sin faste plads i solen. Vi lå midt på middelhavet og der var super vejr. Vindstille og 30 grader.
Fik spillet minigolf. Var i studio B is stadion og stå på skøjter. Fik pakket for vores kufferter der skulle stilles uden for døren inden kl 23:00 bagagen vil senere næste dag kunne afhentes i ankomst hallen. Før vi skulle med bussen til lufthavnen. Vi havde bestilt airport transfer. Da vi ikke var sikker på om vi kunne få en taxi . Men det var ubegrundet, der var masser af taxi klar. Men vi ville jo være på den sikre side når der er indtjekning. Inden kl 9:00
Underholdning om aftenen var Juan & Eileen Los Diablos Gauchos
Til aftens maden fik vi selskab af en canadisk familie, flinke mennesker og dejligt endelig at få lidt selskab.