Æltning af gær dej på Kenwood røremaskine

Det er først nu jeg har lært at ælte en dej rigtigt på min røremaskine.
Det betyder ikke, at man ikke kan lave et godt brød uden at følge denne metode, blot at dine brød vil blive væsentlige bedre.

 

 

  1. Start med at opløse gæren i væsken, tilsæt salt og andre ingredienser.
  2. Sæt maskinen til at køre ved lav hastighed.
  3. Tilsæt det meste af melet. Her er den største udfordring (Hvad er den rette mængde) Det eneste jeg kan sige er. Der må ikke tilsættes så meget med at dejen begynder at slippe siderne.
  4. Du har en klistret masse.
  5. Skru nu Kenwood’en op på højeste niveau 5-6 og kør dejen med denne indstilling i ca. 8. min. NB: gå ikke fra maskinen da vibration kan få den til at flytte sig. (Tag evt. høreværn på en Kenwood er kendt for at larme.)
  6. Check derefter om du kan lave gluten testen.
  7. Når dejen er færdigæltet skal den føles behagelig, og vil ikke længere klæbe til hverken dejkrog, skål eller hænder.
 
Sådan laver du gluten testen:

Læs mere om æltning her
http://www.kvalimad.dk/artikler/broedbagning-teknik-og-metoder/blanding-og-aeltning-af-broed


Tag et stykke dej og stræk det helt ud, til det bliver så gennemsigtigt, at du kan læse en avis igennem det, uden at det går i stykker. Så er dejen optimalt æltet og klar til hævning. Går dejen i stykker, skal den æltes (kører) noget mere på Kenwood’en.

Her er et eksempel på et færdigt brød.

Faq.
Dejen bliver varm ved hurtig æltning.
Det er korrekt. derfor er det vigtigt ikke at anvende lunkent vand til dine brød. Da dejlen helst skal forblive i en temperatur der ikke skader gæren eller forcerer hævningen, så dejen gasser af inden den er færdighævet. Jo hurtigere man kører dejen jo varmere bliver den. . Dejens ideal temperatur under forarbejdning er 26 grader,

Send sikker e-mail til din kommune.

Forudsætningen for at du kan sende sikker e-mail er at du har en e-mail adresse der er installer i oulook på din windows pc’er. Der findes også en løsning til Mac og Linux men dem gennemgåes ikke i nedenstående.

Start med at logge ind på: https://www.nemid.nu/dk-da/selvbetjening/
Check at din e-mail er rigtig.
NB: Du skal sende fra den e-mail adresse der er registeret i nem-id


Gå derefter ned under certifikater og check at din certifikat e-mail også er rigtig

klik evt på rediger for at rette.
Ændre du din e-mail adresse. får du en pinkode

Installation af hjælpe program til Outlook.

Gå ind på siden: https://www.nemid.nu/dk-da/support/sikker_e-mail/i_gang_med_sikker_e-mail/hent_program/windows/

Installation af udvidelsesprogram
Når din browser har downloadet programmet skal du vælge at køre det.
Programmet installeres herefter automatisk.

Når installationen er gennemført finder du programmet i startmenuen. Vælg først “NemID” og herefter programgruppen “NemID udvidelsesprogram”. Tryk til sidst på “NemID konfigurationsprogram”. Når programmet åbner skal du trykke på”Hent NemID-certifikat”.

Herefter bliver du bedt om at indtaste dit NemID bruger-id samt din adgangskode.

Afhængigt af din computers opsætning kan du herefter blive præsenteret for følgende dialogboks. Du skal kontrollere at certifikatet er udstedt af TRUST2408 OCES Primary CA. Er du i tvivl om ægtheden af certifikatet kan du få oplæst fingeraftryk på tlf. 8030 7012. Herefter kan du roligt vælge “Ja”.

Dit NemID certifikat bliver nu hentet og installeret på din computer.

Opsætning af sikker e-mail i Outlook 2013

Forudsætninger

  1. Du har bestilt og aktiveret et privat NemID på hardware 
  2. Din E-mail adresse er tilføjet din signatur 
  3. Din hardware enhed sidder i din PC og du har gennemført mindst ét succesfuldt login på www.nemid.nu
  4. Du har allerede opsat en fungerende e-mail konto, med samme e-mail adresse som er tilføjet i din signatur 
  5. Denne vejledning er baseret på Outlook 2013 på Windows 7 SP1. Hvis du benytter en anden version af Outlook eller Windows kan skærmbillederne se en smule anderledes ud, men det har ikke nogen betydning for fremgangsmåden. 

Indlæsning af NemID

Start Microsoft Outlook 2013. Klik på Filer i den øverste menu. Vælg derefter Indstillinger.

Vælg punktet Center for sikkerhed og rettighedssadministration i venstre side. Tryk derefter på Indstillinger for Center for sikkerhed og rettighedssadministration som vist nedenfor.

Vælg punktet Mailsikkerhed i menuen til venstre. Du kan nu vælge om du som standard ønsker at signere dine e-mails. Vælg herefterIndstillinger som vist med den røde pil.

Du skal nu vælge et certifikat til signering og et certifikat til kryptering. Som standard vil Outlook automatisk vælge det samme certifikat til begge formål. Tryk på Vælg for at få vist listen over tilgængelige certifikater.

Sådan ser listen over certifikater ud. Den kan indeholde ét eller flere certifikater udstedt af TRUST 2408 OCES CA I. Du vil typisk skulle benytte certifikatet med dit fulde navn.

Klik på OK indtil du er tilbage i din indbakke.

Sidste forberedende step.
Sådan gemmer du modtagerens certifikat i din adressebog

For at kunne sende krypterede e-mails, er det en forudsætning, at du har modtagerens certifikat gemt i din adressebog. Modtageren kan derudover sige ja til at blive optaget i Nets DanID’s adressebog. Du kan opsætte Outlook 2013, så du kan lave opslag i den centrale adressebog og herefter tilføje modtageren til din lokale adressebog. Ønsker du dette skal du klikke på Filer og derefter vælge Kontoindstillinger som vist på skærmbilledet herunder.

Vælg fanebladet (Adressekartoteker). Klik derefter på Ny for at tilknytte et nyt adressekartotek.

Lad markeringen stå i Internetadresseliste (LDAP) og klik herefter på Næste.

I feltet Servernavn skriver du servernavnet på Nets DanIDs adresseliste: crtdir.certifikat.dk uden http eller www. Klik derefter på Flere indstillinger.

Tryk nu på fanebladet Søgning. Du skal nu sætte markering i feltet Brugerdefineret og herefter indtaste c=dk som vist herunder.


Tryk OK indtil du er tilbage i din indbakke..

For at fremsøge en bruger i Nets DanID’s centrale adressebog skal du først vælge Adressekartotek i toppen af skærmen.

I rullemenuen Adressekartotek skal du sikre dig at den centrale adressebog er valgt (crtdir.certifikat.dk). Tryk herefter på Avanceret Søgning.

Indtast e-mail adressen på den person du ønsker at finde. NB! Du kan ikke benytte andre søgefelter.

Når du har fundet den ønskede bruger skal du højreklikke på søgeresultatet og klikke på Føj til Kontakter.

Tips: Inden du begunder at sende e-mail check lige at dit certifikat indeholder din e-mail adr.
Åben NemID Konfigurationsprogram
Klik på “Vis NemID-certifikater”

Kontroller at der under Alternativ emnenavn står den korrekte e-mail adresse.

Måske er det et gammelt certifikat du har liggende?. Tryk derfor på Hent NemID-certifikat og intaller et nyt certifikat.

Afsendelse af sikker e-mail

Åben en ny e-mail som du ville gøre normalt. Du kan nu vælge at signere din e-mail ved at vælge fanebladet Indstillinger og markereSigner som vist på knappen nedenfor. Valgte du i forrige trin at signere alle dine e-mails vil denne være aktiveret i forvejen. Ønsker du at kryptere e-mailen, så det kun er modtageren der kan læse indholdet, skal du markere Krypter. Kryptering kræver, at du har modtageren certifikat i din adressebog.

Tryk på knappen Send.
Du skal nu indtaste dit brugernavn og selvvalgte adgangskode til dit NemID.


Indtast den 6 cifrede engangsnøgle. Nøglen får du på samme måde som når du logger på en hjemmeside med NemID.

Du har nu sendt en sikker e-mail signeret med dit NemID.

Is uden ismaskine, is uden æg

Ingredienser

  • 1/2 l fløde
  • 1 ds Sødet kondenseret mælk
  • 1 vanilie stang

Smag

  • Hakket Daim
  • Hakket mørk chokolade
  • 1 tsk bailey

Fremgangsmåde
Pisk fløden stiv sammen med vanille korn.
Vend kondenseret mælk i med et piskeris.
Vend chokolade Daim og bailey i med piske ris.

Smag på sagerne, det skulle gerne smage fantastisk. 🙂

Held det hele over i en skål, læg et stykke film oven på isen, på den måde sikre du dig at isen ikke får kontakt med luften of danner is krystaller

Stil nu isen til afkøling i fryseren i 6 timer.

Sådan reinstalleres du OSX 10.8.4 Mountain lion/ eller Mavericks

Du kan slette Mac og geninstallere OS X vha. den indbyggede disk til gendannelse. Før du sletter og geninstallerer, skal du sikkerhedskopiere vigtige arkiver. Hvis du installerer på en bærbar computer, skal du sørge for, at strømforsyningen er tilsluttet og tændt.
Vigtigt: Før du kan geninstallere OS X, skal computeren have forbindelse til internettet.

  • Vælg Apple > Start igen. Når Mac starter igen (og den grå skærm vises), skal du holde Kommando (⌘) og R nede.
  • Hvis computeren ikke er forbundet til internettet, skal du vælge et netværk på Wi-Fi-menuen (i det øverste højre hjørne af skærmen).
  • Klik på Diskværktøj, og klik derefter på Fortsæt.
  • Vælg startdisken på listen til venstre, og klik derefter på fanen Slet.
  • Vælg Mac OS – udvidet (Journaled) på lokalmenuen Format, skriv et navn til disken, og klik derefter på Slet.
  • Når disken er slettet, skal du vælge Diskværktøj > Slut Diskværktøj.
  • Vælg Geninstaller OS X, klik på Fortsæt, og følg derefter instruktionerne.
    Du kan få flere oplysninger om geninstallering af OS X i dette hjælpeemne:
Sådan lavere du en clean install af OSX
Skal du sætte en ny disk i din mac f.esk en ssd harddisk. Skal du først lave en boot usb nøgle.
Denne guide virker på en  mac der har version 10.6.8 og før:
Du skal bruge programmet http://liondiskmaker.com/ Disk maker x
  1. Start med at downloade Osx Mavericks fra app store på din mac
  2. Sig nej til at installere Mavericks. NB: 11-01-2015 med den nye version af disk maker finder programmet selv den installation fil du har downloadet fra app store.




  1. Gå i finder/programmer og overfør Mavericks installer til en mac formateret disk (extern usb disk)
  2. Opdater nu til Mavericks og kør programmet disk maker x.
  3. Udpeg sti til din Mavericks installation “din externe USB disk”
  4. Put en min. 8 gb stor usb nøgle i din mac og sig ja til at den må slettes.
  5. Disk maker x laver nu en boot disk det tager ca 30 min.
Boot nu på din mac ved at holde alt tasten nede.
slet harddisken.

Læs evt om hvordan du booter på en usb nøgle eller harddisk her

Hvilke udfordringer står vi overfor i 2015 med digitalforvaltning.

Ikke lige adgang til borger.dk
Ikke alle borgere har en Pc’er. Selv om man har en smartphone / eller tablet kan man ikke administrer e-boks eller bruge sider der anvender Nem-id. Jeg syntes der skal være et fornuftigt alternativ til de borgere som ikke har en pc’er.


Steder hvor nem id ikke virker.

  • Mac computer hvor man benytter sig af chrome brower.
  • Smart phones alle
  • Tables ipad og android.

Tips:

Tilmeld dig nem -sms så du ikke går glip af vigtig information i den e-boks. https://www.borger.dk/MinSide/Sider/NemSMS.aspx

Sikkerhed
Kopier aldrig dit nøglekort f.eks ved at tage et billede af det med din smartphone.

Vi er afhængig af følgende 3 parts leverandører
Adobe til at åbne pdf filer med.
Java fra Oracle skal være installeret og opdateret for at nem-id virker på vores pc’er

Borgere glemmer at tjekke deres E-boks.
Det er særligt vigtigt hvis man modtager udbetaler fra udbetalingsdanmark. Jeg anbefaler derfor at man sætter sin e-boks op til at sende en “besked ved ny post”. Du skal blot logge på din e-boks
klikke på indstillinger og vælge “Besked ved ny post”
En anden løsning kunne være at installere e-boks på sin smart phone.

Her er et eksempel på på at man mister sin pension.
http://www.aeldresagen.dk/presse/nyheder/Sider/Flere-aeldre-mister-pensionen-p%C3%A5-nettet.aspx?emne=Digitalisering

Ting ser mærkelige ud i chrome
Jeg er logget ind på en pensionsguiden og man kan ikke se helemenuen.
‘Det vil ældre mennesker have svært ved at forstå.

Når man skal sende en mail det sin kommune skal det ske med sikker e-mail.
Det tror jeg ikke mange ændre der kan finde ud af at sætte op.
Jeg anbefaler derfor at at man benyttet sig af e-boks til at sende e-mail til sin kommune. eller benytter www.nempost.dk som benyttes af nogle kommuner f.esk. Aalborg kommune.
Har man ved f.esk outlook.com eller gmail kan man ikke sende sikker e-mail.
Og har du mac sklal man benytte firefox for at sende sikker e-mail. 
for at man kan sende sikker e-mail fra sin windows pc’er skal man installere et hjælpe program fra nem-id.

Hjemmesider hvor du kan teste om dit java virker
http://www.znn.dk
https://www.nemid.nu/dk-da/support/tekniske_krav/test_din_computer/detect.html
http://www.java.com/en/download/installed.jsp

En professor ved AAU har lavet en glimrende rapport. “Den kommunale ødegaard”
Læs den her
Samme forsker har lavet en undersøgelse om svarprocenter på e-mail og digalpost til kommuner og regioner
Læs den her

Problemer med at logge på remote Desktop fra en mac via RDC

Du får en fejl om at licens protocollen.

Hvis man installerer Cord  for mac kan man godt logge på.
link til Cord: http://cord.sourceforge.net/

Problemer med at installere csp.msi danid

Har du problemer med at installere nem-id med signaturfil.

Eller problemer med at indlæsse digital signatur fra backup.
Sideste nyt: Du kan installere csp fra deres hjemmeside her.
http://www.nets.eu/dk-da/Service/kundeservice/NemID-medarbejdersignatur/Pages/default.aspx#tab4

For at du kan indlæse en sikkerhedskopi af en digital signatur kan det være nødvendigt at lave følgende i browseren Google chrome. chrome://plugins/
Find java plugin og sæt flueven i Tillad altid

Læs også denne artikel
https://harddrive.dk/2014/07/manuel-indlsning-af-nem-id-nglefil-fra.html
https://harddrive.dk/2014/07/henter-og-starter-nem-id-softwaren.html

Nedenstående er ikke længere aktuelt. 30-06-2014
Har du du problemer med installation på www.nets-danid.dk er det fordi danid java applet ikke tillades af java.fra version 1,7

Du får måske følgende fejl:
“Du skal acceptere at afvikle det signerede Java program, for at kunne installere Digital Signatur. Luk evt. din browser og prøv igen”
Løsning:

Gå i kontrol panel.

Vigtigt: Fjern fluebenet “enable the next-generation Java plug-in”

Dan id har selv et lavet et gammelt skriv om de 2 installationsfiler
https://danid.dk/export/sites/dk.danid.oc/da/dokumenter/DanID_Teknisk_nyhedsbrev_-_02-02-2009.pdf

I visse tilfæde kan man ikke installere csp.exe. Installationen starter op, for derefter at afslutte et kort øjeblik bagefter.
Årsag:
Windows 7 har et rettighed problem med at kører csp.msi fil når der er flere brugere på en maskine.

Løsning: 

  1. Gå til siden: chrome://plugins/Download csp.zip 
  2. Pak den ud
  3. Kør filen

Fordele og ulemper ved hosted desktop (Terminal server ikke citrix og VDI)

Fordele

  • 100% styr på licenser. da de administeres af hosting udbyder.
  • 100% styr på hvilke programmer der er installeret.
  • Styr på dine udgifter.
  • Brugere kører ikke med administrative rettigheder.
  • Brugerne gemmer sine dokumenter/filer på hosted desktop.
  • Server står i et sikker miljø.
  • Der er styr på backup.
  • Brugeren kan tillade sig at have sin outlook åben hele tiden på sin hosted desktop, så outlook altid er opdateret. Har brugeren mange e-mails har Outlook en tendens til at blive meget langsom til at opdatere alle mapper. 

Ulemper.

Opdateringer
Hosting udbyder opgraderer ikke altid til nyeste office pakke automatisk (gennemlæs din kontrakt)
Java bliver ikke altid automatisk opdateret af hosting udbyder. Hvilket kan få betydning på visse hjemmesider der kræver den seneste version af www.java.com

USB tilbehør
Ved brug af netbank hvor man ikke anvender nem-id men en kort læser til usb. kan man ikke gå i banken via hosted desktop.

Print:
Ved print kan der være problemer med bakkevalg eller avancerede printer egenskaber. f.esk. farve profiler. Udprint af store billedfiler kan være langsomt, da print skal foregå via internettet.

Office:
Ikke mulighed for at installer office add ins. F.esk til Dymo label printer.
Svært at arbejde med store billeder i f.esk. word.


Andre operativsystemer:
Mange hosted dekstop løsninger kræver at du anvender en rdp klient. (indbygget på windows pc’er) Mac kræver installation af http://www.microsoft.com/danmark/mac/remote-desktop-client
Linux kræver www.freeRDP.com

Grafiske programmer:
Autocad, Adobe photoshop, Videoredigeringsprogrammer er ikke velegnet til hosted desktop.


Video og lyd:
Selv om server 2008 r2 tilbyder richmedia redirection kan man ikke altid være sikker på at video og lyd kører optimalt. http://www.youtube.com/watch?v=8uCEYJceyrE

Lokale filer
Skal man have adgang til lokale filer tager det længere tid at browse i stifinder.


Licens:
Ønsker en bruger f.esk adgang til Microsoft Visio skal der indkøbes en licens til alle de brugere der har hosted desktop.

Browser:
Man er tvungen til kører internet explorer. (hvilket også er tilstrækkeligt i langt de fleste tilfælde)
ikke muligt at installere add ons i internet explorer f.esk lastpass.com til at huske adgangskoder med.
Nogle nye cloud programmer kræver man har en HTML 5 kompatibel browser. hvilket er understøttet fra IE version 9 og opefter check her om du kører en HTML 5 kompatibel browser her. http://ie.microsoft.com/testdrive/performance/fishbowl/

Man kan ikke få adgang til sin remote desktop via browser.





Cloud:
Det er ikke muligt at installere dropbox, skydrive, googledrive hvis du deler filer med andre via et af disse programmer.
Deler man man dokumenter med brugere der kører google apps, kører Google apps bedst i en Chrome browser. men der er ikke mange hosting udbydere der tillader brug af google chrome.





CPU og harddisk:
Har man en traditionel pc’er med f.esk i5 processor og ssd disk har man i mange tilfælde bedre performance end på terminal serveren. Hosted desktop er ikke en cloud løsning da man ikke kan få CPU adgang efter behov.